W filozofii najważniejsze sa pytania!!!

Dzis jest:
12.05.2024r.

Jest to :
133
dzien roku


Informacja.

Moja strona www filozofii

Wyjaśniamy pojęcia:

Transcendentalny

czy

transcendentny

Co to jest :

sąd apriorii
lub
sąd aposteriorii

Protagoras i Pirron

Hume,Berkeley, Kant

Czy przyczynowość istnieje?

Berkeley

Czy istnieje materia?

Condillac i jego posąg

Husserl i Fenomenologia

Krytyka nauki



Pamietaj, że

Prawda , jest córką czasu

a nie autorytetu (Bacon)



Chwytaj dzień,weseląc się dziś , nie dowierzaj przyszłości.(Epikur)


Życie jest tylko odroczonym wyrokiem śmierci(J.Woleński)


Wolny czas jest bowiem dla każdego tyle wart , ile on sam.(Arystoteles)




mysli i ludzie

Protagoras z Abdery [ ur.ok.481 zm. pod koniec V w. pne] najwybitniejszy reprezentant pierwszego pokolenia sofistów.Był przyjacielem Peryklesa , który cenił go wysoko i powierzył mu ułożenie konstytucji dla nowo założonej kolonii ateńskiej w Turiol w Wielkiej Grecji.Był autorem pism O bogach , O prawdzie, Wielkiego traktatu, Antolygii. Był relatywistą i subiektywistą ,( od niego pochodzi słynna formuła Człowiek jest miarą wszechrzeczy) , ateistą, głosił teorię umowy społecznej, był przekonań postępowych i demokratycznych.

Protagoras i sofisci

Minimalistyczna teoria poznania.
  • Prawdę poznajemy , tylko przy pomocy zmysłow.[ sensualizm]

  • Nie ma prawdy powszechnej , bo prawda jest dla kazdego inna. [relatywizm]

  • Prawda jednego człowieka ma wyższość nad prawdę drugiego, o tyle o ile posiada większą użyteczność praktyczną
  • [praktycyzm]
  • Jest kwestią umowy że pewne prawdy uchodzą za obowiązujące
  • [konwencjonalizm]
    Sensualizm i relatywizm Protagoras był sensualistą - wbrew wiekszosci greckich filozofów.
    Sensualizm doprowadził go do relatywizmu:
    Poznanie nasze jest względne , skoro oparte jest na postrzezeniach , bo postrzezenia bywają różne - dla tej samej rzeczy i u różnych jednostek
    Jaka jest przyczyna względnosci postrzeżen, czy jest natury subiektywnej ? czy obiektywnej ? Inaczej mówiąc , czy tkwi w umysle postrzegających jednostek, czy też w postrzeganej rzeczywistosci? W umysle widział ją wspólczesny Protagorasowi Demokryt.Protagoras pozostał jednak wierny greckiemu przekonaniu , że wszelkie poznanie jest bierne. i że umysł może zawierać jedynie odbicie przedmiotów zewnętrznych .A jesli tak , to także przyczyna względnosci postrzeżeń musi tkwić w postrzeganej rzeczywistosci: postrzeżenia są odbiciem rzeczywistosci, więc jesli są względne, to względna musi być sama rzeczywistość.
    Wytworzyła sie paradoksalna koncepcja rzeczywistosci. Wszystko - mówił Protagoras - co jest zjawiskiem istnieje. Zjawiska są róznorodne i względne więc różnorodna i względna jest również rzeczywistość.
    Jest to możliwe dzieki temu , że materia , stanowiąca jej podłoże , może przybierać różne postacie, posiadać nie jedną naturę , lecz wiele różnych i sprzecznych natur; jest wszystkim tym co się komukolwiek zjawia.
    Najbardziej rozbieżne sądy o rzeczywistosci są możliwe i wszystkie są równie prawdziwe. . Bo jak wynikało z założeń protagorasa rzeczywistość posiada własnosci rozbieżne i wręcz sprzeczne. Protagoras pojmował rzeczywistość jako nie zgodną z zasadą sprzecznosci. Względność umysłowego poznania przeszła na przedmioty poznania i relatywizm z epistemologicznego stał się kosmologiczny. Relatywizm zapoczatkowany przez Protagorasa miał zabarwienie antropologiczne.Hasłem jego było wszystkich rzeczy miarą jest człowiek. To znaczy :jaka w każdej sprawie odpowiedz jest trafna , to zależy od człowieka , który ją daje. Dlatego też w kazdej sprawie może się zdarzyć, że będą o niej wypowiadać zdania ze sobą sprzeczne.
    Przykład względnosci poglądów: choroba jest dobra i zła zarazem, jest zła dla chorego , ale dobra dla lekarza.
    Praktycyzm Wobec przekonania sofistów , że przeciwne opinie mogą być rownie prawdziwe, było naturalne, że dawali pierszeństwo prawdom życiowo dogodnym. Przy uznawaniu i odrzucaniu opini był miarodajny dla nich praktyczny punkt widzenia. Zdrowemu jadło wydaje się słodkie , a choremu gorzkie, zdrowy przez to nie jest mędrszy od chorego , ani nie ma trafniejszego stosunku do jadła , ale jest w położeniu lepszym, bo przyjemniejszym. Nieswiadomi rzeczy -powiada Protagoras nazywają niektóre twierdzenia prawdziwszymi ja zaś zowię zawsze jedno od drugich lepszymi , ale nigdy prawdziwszymi. Twierdzenia są równie prawdziwe , ale skoro jedne z nich są lepsze , to należy trzymać się lepszych. A kto uległ gorszym , powinien tak pokierować umysłem , aby je zmienić na lepsze. Mędrcami są ci co tej zmiany dokonują :lekarze dokonują ją przez lekarstwa , sofisci przez rozumowanie. Wprawdzie co się komu wydaje słuszne , to też jest dlań słuszne- ale mędrzec może spowodować , że nie będą to twierdzenia przykre , lecz przyjemne.
    Konwencjonalizm Konwencjonalizm był dalszą konsekwencją relatywizmu.To , że wsród względnych praw niektóre uwaza się za obowiązujące , może być tylko wynikiem umowy W szczególnosci sofisci byli skłonni za konwencjonalne uważać obowiązujące poglądy na religię, prawo, mowę, moralność. Jest to najtypowszy ich pogląd. Epoka , która zaczęła zajmować się sprawami specjalnie ludzkimi , zauważyła łatwo ,że nie wszystko jest w nich z natury że wiele tych spraw ma żródło w ludzkich decyzjach w umowie. Herodot widząc niezgodę w poglądach Greków twierdził ,że umowa jest władcą wszystkich ludzi.

    [ Konwencjonalizm-c.d.]